Over: indre del av fjorden Skjomen i Narvik kommune. Platåbreen Frostisen til høyre.


tirsdag 14. juni 2011

Uventet møte med perleugle

Jeg hadde et uventet møte med en perleugle her om dagen. Møtet fant sted i skumringen, ved et større furutre på Tolga. Fra sin post i åpningen i en uglekasse, hadde fuglen selvsagt sett meg før jeg fikk øye på den. Så stod vi nå slik og stirret på hverandre en god stund. Jeg prøvde å stirre den i senk, men måtte gi tapt... Flott fugl! Håper nå snart å treffe på ungene i samme område.

6 kommentarer:

  1. ett magnifikt djur du fått äran att möta och fota!

    SvarSlett
  2. Hei! Så flott bilde av perleugla! Og ettersom jeg bor på Tolga, så ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du har funnet den? Fikk noen bra bilder av perleugle for en stund siden selv også, men den fant jeg i Julussdalen (mellom Elverum og Rena) Ellers så har jeg jobbet en del med et haukuglepar som hekker i Hodalen (ca 14 km øst for Tolga) Utrolig gøy å studere disse flotte fuglene :)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Dette var et flott møte med perleugla!
    Likte bilde veldig godt!
    Lykke til med videre fotografering av perleugla og ungene!

    Mvh Leiv Arne

    SvarSlett
  4. Vilken tur du har i dina marker! Bara att gratulera till ett fantastiskt möte !

    SvarSlett
  5. Takker! Arnhild: jeg var innom bloggen din - nydelige bilder av haukugler og hornugle!
    Denne ugla møtte jeg i Hørtdalen. I tillegg registrerte jeg ei jordugle i området samme dagen. Tolga er med andre ord stedet!

    Lasse: har fått med meg dine uglemøter også, ikke minst med berguven, eller hubroen som vi kaller den her! Imponerende!

    SvarSlett
  6. Det har du rett i! Ikke mindre enn tre hornuglepar har jeg registrert nå innenfor en radius på mindre enn en kilometer fra her jeg bor. Kull på 3, 5 og 7 unger :) Gøy!!

    Koselig at du likte bildene mine også :)

    SvarSlett

Her er du velkommen til å legge inn en hilsen eller en kommentar. Hvis du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.